top of page
itanordic_hero.jpg

ITA Nordic – Data tuo uutta potkua konepajan prosesseihin

Datan jakamisen avulla suomalainen konepaja rakentaa kilpailukykyä ja nostaa rooliaan kansainvälisessä toimitusketjussa.

​

Konepaja ei välttämättä tuo ensimmäisenä mieleen datan ja digitalisaation mahdollisuuksia. ITA Nordic on kuitenkin toista maata: se on moderni konepaja, joka kerää ja hyödyntää dataa koko tuotantoketjussaan alkaen raaka-aineiden hankinnasta aina lopputuotteiden toimitukseen. Teollisuuden toimitusketjuissa kilpailuetu syntyy sujuvasta datan liikkumisesta yritysten välillä.

 

ITA Nordic on kestävästi kasvava konepajayritys, joka on erikoistunut laadukkaiden ja teknisesti vaativien tarkkuuskappaleiden sopimusvalmistukseen. Yrityksen 120 ammattilaista työskentelee moderneilla NC- ja CNC-koneilla sekä teollisuusroboteilla. Tuotantoprosesseihin kuuluu tiivis laadunvarmistus, jota ohjaa dataohjautuva automaatio- ja robottiteknologia.

 

Datamatka alkoi datan keräämisellä, hyödyntämisellä ja visualisoinnilla

 

“Olemme keränneet dataa vuosikausia toiminnanohjausjärjestelmän kautta. Ensin lähdimme datan avulla laskemaan kannattavuuksia ja tehokkuutta ihan exceleissä. Joitain vuosia olemme visualisoineet kerättyä dataa Power BI:n avulla ja hyödyntäneet sitä oman tehokkuuden kasvattamiseen ja hukan vähentämiseen, niin ajan kuin materiaalinkin”, kertoo ITA Nordicin liiketoimintajohtaja Jari Kärkkäinen.

 

Seuraavana askeleena ITA Nordic lähti parantamaan yrityksen datakyvykkyyksiä.

 

“Lähdimme etsimään henkilöä, jolla on osaamista datan käsittelyyn, analysointiin ja kehittämiseen. Meillä rekrytointi osui nappiin. Moni pk-yritys miettii varmasti, milloin on järkevää palkata data-asiantuntija yrityksen sisään, milloin ostaa asiantuntemus ostopalveluna. Nykyisin Suomestakin löytyy yhä enemmän palveluntarjoajia, jotka pystyvät auttamaan pk-yrityksiä datan hyödyntämisessä”, Kärkkäinen vinkkaa.

 

Digitaalinen tuotepassi ja datan jakaminen toimitusketjussa lisäävät kilpailuetua

 

ITA Nordic on systemaattisesti investoinut datan keräämisen, hallinnan, tallentamisen ja jakamisen kyvykkyyksiin.

“Nyt meillä on data-arkkitehtuuri ja toimintamallit kunnossa, jolloin pystymme automatisoimaan datan keräämistä ja hyödyntämistä sen sijaan että tekisimme sitä manuaalisesti. Se säästää paljon aikaa. Pk-yritysten kannalta on hyvä, että vaadittavat teknologiat ovat helppoja ja edullisia ottaa käyttöön pay as you go -mallilla”, kertoo ITA Nordicin BI-analyytikko ja datainsinööri Robert Huuhilo.

 

ITA Nordic onkin rakentanut itselleen kilpailuetua tarjoamalla digitaalista tuotepassia omassa toimitusketjussaan asiakkailleen. Digitaalisen tuotepassin avulla yritys voi jakaa tarpeellista tuotteisiin liittyvää dataa asiakkailleen.

 

”Tulevaisuudessa asiakkaat valitsevat sellaisen toimittajan, joka pystyy vaivatta siirtämään dataa osana heidän digitaalista toimitusketjuaan. Tähän sisältyy toimitusprosessiprosessi kokonaisuudessaan ja digitaalinen tuotepassi, joka mahdollistaa tuotteiden raaka-aineiden jäljitettävyyden ja elinkaaren hallinnan. Näin me edelläkävijänä pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin. Asiakkaillemme puolestaan EU-regulaation vaatimukset ovat helpommin täytettävissä”, kertoo Jari Kärkkäinen.

 

Data parantaa laatua ja vastuullisuutta

 

Konepajan tuotannossa automatisoitu tiedonkeruu mahdollistaa nopeamman reagoinnin, jos laatuvirhe uhkaa. Poikkeamat havaitaan heti tuotantoprosessin aikana, jolloin mahdollisten virheellisten kappaleiden tuotanto saadaan keskeytettyä.

 

“Tulevaisuudessa pystymme datan ja tekoälyn avulla optimoimaan tuotantoa, esimerkiksi järjestelemään aikaisempaa paremmin työjonoja siten, että hukka-aikoja olisi vähemmän. Tekoälyagentti voi esimerkiksi neuvoa, missä järjestyksessä tilaukset kannattaa laittaa työjonoon, jotta tuotanto tehostuisi, laatu paranisi ja virheiltä vältyttäisiin”, Robert Huuhilo visio.

 

Vastuullisuusteemoihin liittyvästä tiedosta on myös tullut osa datan hyödyntämisen työkalupakkia.

 

“Pystymme keräämään tarkkaa dataa käyttämiemme raaka-aineiden ja tuotteidemme hiilijalanjäljestä ja jakamaan sitä niille asiakkaillemme, joilla on tarkat vastuullisuustavoitteet. Olemme mukana kansainvälisten toimitusketjujen EcoVadis-alustalla, johon syötetään vastuullisuuteen liittyvää dataa, jota voidaan sitten jakaa meidän asiakkaillemme. Näin asiakkaamme pystyvät helpommin raportoimaan EU-regulaation vaatimat tiedot kuten hiilipäästöt meidän yrityksemme osalta”, kertoo ITA Nordicin Chief Compliance Officer Titta Pitman.

​​​

​

 

ITA Nordicin yhdeksän vinkkiä datan hyödyntämiseen

 

​

  1. Johdon tuki: Yrityksen johtajien on hyvä osallistua datahankkeisiin. Heillä on oltava ymmärrys siitä, miksi dataa kerätään ja miten sitä halutaan hyödyntää.

  2. Keskity olennaiseen dataan: Datan hyödyntämisessä kannattaa lähteä liikkeelle selkeistä prosesseista, joissa hyöty pystytään mittaamaan tai jotka selkeästi auttavat asiakasta.

  3. Valitse oikeat teknologiat/järjestelmät: Hankkikaa teknologiat ja järjestelmät tukemaan datan hyödyntämistä valituissa liiketoiminnan prosesseissa.

  4. Investoi osaamiseen: Pohdi, tarvitaanko talon sisäistä datan asiantuntijaa vai onko ulkopuolinen kumppanuus parempi ratkaisu.

  5. Varmista tietoturva ja selkeät pelisäännöt: Määrittele roolit ja käyttöoikeudet etukäteen, jotta asiakas voi luottaa siihen, että data on turvassa.

  6. Kommunikoi: Kommunikoi selkeästi yrityksen sisällä ja kumppanien/toimitusketjun kanssa, miksi ja miten dataa hyödynnetään ja mitä hyötyjä se tuo.

  7. Aloita pilotista: Ei kaikkea kerralla – valitse jokin selkeä kohde, jossa voit mitata tulokset nopeasti. Kun ensimmäiset positiiviset hyödyt näkyvät, motivaatio muuhunkin kasvaa.

  8. Tee yhteistyötä: Yritysten kannattaa tehdä yhteistyötä datan keräämisessä, hallinnassa ja hyödyntämisessä.

  9. Hae rahoitusta: Selvitä eri rahoitusmahdollisuudet datahankkeisiin. Esimerkiksi Business Finland tukee yrityksiä erilaisissa dataan ja kilpailukykyyn liittyvissä hankkeissa.

​

​

​

​

 

​

 

Katso videolta ITA Nordicin tarina tiiviissä muodossa

bottom of page